Biblioteket

Bryn

Skolebiblioteket er skolens hjerte, et sted for leseglede og læring. Lokalet er stort og lyst, utstyrt med sittegrupper og sofaer hvor du kan synke ned og koble av med en god bok. Vi har en stor Apple TV som blant annet brukes i litteraturformidling.

Vi sørger for å ha en boksamling som er fristende for elevene våre. Det kasseres og kjøpes inn bøker gjennom hele året. Samlingen vår består av et bredt og variert utvalg av bøker som romaner, fantasy, krim, spenning, grøss, humor, bildebøker, lettles-bøker, tegneserier, engelske bøker og faktabøker.

Bibliotekassistentene gjør en strålende innsats for biblioteket. De jobber i storefri sammen med biblioteklærer. Oppgavene deres er å skanne bøker, sette bøker på plass i hyllene, holde orden i hyllene, merke bøker, komme med innspill til bokinnkjøp, hjelpe til ved bokprosjekter med mer.

Skolebiblioteket er åpent for elevene hver dag i skoletiden. Alle klasser har faste tider på biblioteket, og i tillegg har vi tilbud om drop-in. I samarbeid med bydel Alna har elevene på mellomtrinnet et gratis etter skoletid-tilbud, og på biblioteket kan de lese tegneserier, spille ulike bordspill, PC-spill, TV-spill eller bare slappe av og prate med venner.

Elevene er veldig glade i skolebiblioteket, og målet vårt er at biblioteket kan bidra til å skape leselyst og støtte opp om elevenes læring.

• Ikke døm boken etter omslaget
  • Les omtalen på baksiden, den sier noe om hva boken handler om
  • Se litt på sidene. Er boken illustrert? Er det luft mellom linjene?
  • Les gjerne første side i boken
  • Bruk 5 finger regelen for å sjekke om boken er passe for deg
  • Spør bibliotekaren om hjelp