Sommerles 2024

logo

Jo mer du leser og registrerer på sommerles.no, jo flere poeng og premier får du. Du kan også få nye boktips, se hva vennene dine leser og skaffe deg digitale trofeer.  Du kan registrere deg og lese mer informasjon her.

På Sommerles.no kan det registreres både bøker som barna har lest selv og bøker de har lest sammen med noen eller lyttet til (høytlesning og lydbøker).

For hver bok som registreres får deltakerne poeng (XP) og går etter hvert opp i level. Barna kan få både digitale trofeer på nettsiden og hente fysiske premier på biblioteket.

Årets sommerfortelling

På sommerles.no kan du følge årets sommerlesfortelling "Fanget i spillet" av forfatter Mari Moen Holsve. Hovedpersonene Astrid og Asbjørn oppdager et nytt rom i Verdensbiblioteket, Datahulen, og det fører dem inn i spillenes verden. Noe mystisk stjeler Vili og veien gjennom spillene er eneste måte å redde hen på. Fortellingen er spesialskrevet for Sommerles og har oppgaver til hvert kapittel du kan prøve deg på.